Tuesday, March 1, 2011

Jun 2009 ~ Akikah ~








Buat kali kedua aku jejak kaki ke kampung mama...kali pertama dulu masa aku baru habis pantang...akhir bulan Mac...seronok sangat dapat balik kampung...dapat jumpa Tok, Aki, Mak Long, Mak Ngah, Acik, Anik, Uda, Anjang, Andak, Alang, Pok Shad, Ucu...ramai betul adik beradik mama... Sampai jer kat perkarangan umah tok, ramai datang serbu aku...Anjang, Uda dan Andak siap bergaduh nak amek aku dulu....hik3...seronoknya aku rasa jadi rebutan...maklumla umah tok dah lama tak de baby girl...dah 10 tahun...kiranya kehadiran aku memang dinanti2kan la...apa pun aku cukup gembira dengan fmly mama...aku rasakan dilayan bagaikan puteri...hik3...puteri di hati mama... (^_^)

Sebenarnya kepulangan Mama, Papa, abang dan aku kali ni adalah kerana ada dua perkara penting...yang pertamanya Mama nak akikahkan aku, dan kedua, Uda nak bertunang...so mama buat pada hari yang sama la ngan uda bertunang...senang 2 event dalam satu hari...dpt jimat kos, jimat tenaga...sebab org yang akn diundang pun nanti orang yg sama jugak...mama, papa pun tak payah nak berulang alik sangat...klu dekat tak apa, ni jauhhhhhh sangat aku rasa...penat tido, bangun dah dlm kete..tak sampai2 jugak...hik3...

*** AKIKAH ***

hari yang dinantikan tiba jua...orang mulai ramai memenuhi rumah tok..jiran2 tok, saudara mara...adik beradik mama smua dah sampai...riuh rendah rumah tok dgn suara mak cik2, pakcik2, nenek2 dan atok2 kat luar tu..kat dlm rumah pulak bising ngan suara abang bermain dengan sepupu2nya..Hadif, Abg Afiq, Abg Naim, Abg Darwish, Abg Syauki, Abg Wafi, Kakak, Abg Fahim, Kak Adila dan Adil...Dalam ramai2 sepupu2 aku tu, Abg Afiq rajin betul dukung aku, ayunkan buai aku...pantang aku bukak mata, terus jer angkat aku, dukung aku....aku pulak apa lagi, seronok ler....asyik kena dukung jer..klu kat umah asyik kena duk bawah jer, mama sibuk buat kerja2 umah...

Papa pulak sibuk kat luar, pak Imam yang nikahkan mama papa dulu datang untuk sembelih kambing akikah aku..masa akikah abang dulu pun, pak imam ni jugak yang sembelih 2 ekor kambing abg...dah siap sembelih, operasi utk melapah, dan memotong daging kambing utk dimasak...sungguh meriah suasana kat umah tok pada hari tu..mama pulak sibuk tolong tok kat dapur, kat depan...kiranya ni kenduri pertama kat umah baru tok la...

pelamin untuk uda bertunang pun dah siap pasang semalam...glemer jugak la aku akikah hari ni siap de pelamin..hik3...Tadi aki cakap dengan mama, Buat majlis akikah dulu baru majlis pertunangan uda...mama dan papa cukup seronok kerana dapat melaksanakan ibadah akikah utk aku..papa cakap rasa lega dah, tak rasa terhutang lagi dah...


*** PERTUNANGAN ***

Selepas zohor jemaah masjid pun tiba utk acara akikah...ramai sungguh jemaah masjid yang datang hari ni...Aki kan siak kat masjid, mesti la ramai kawan, sbb tu ramai yg datang umah Aki hari ni...lebih 40 orang...nasib baik umah baru tok dah besar, jadi cukup selesa la utk tetamu2 yang datang..sungguh asyik dengar para jemaah masjid berselawat memuji rasul junjungan kite...sampai tertido aku di atas dukungan aki..mama pulak sibuk amek gmbr aku tat kala rambut aku yg sejemput tu di gunting jemaah masjid tu...ada jugak terdengar suara2 yang menyakat aku "mana rambut nih takdok..nok gunting gapo"...dalam lorat neram...hehe...

Selesai sudah satu majlis..jelas terpancar sinar kelegaan(betul ke istilah ni?hehe) di muka mama dan papa....selesai sudah majlis utk aku...sekarang sibuk tuk majlis pertunangan Uda pulak...Uda bertunang ngan org dekat jer..Orang Cheneh..tak la jauh sgt, dlm 20 minit perjalanan kot...cantik sungguh pelamin pertunangan uda..mcam pelamin kawen dah...Mama cakap masa mama bertunang dulu xde pelamin pun...cuma hias dinding kat tmpt nak sarung cincin ngan hias bilik jer..zaman skrg smua dah grand2 dah...

Selepas asar majlis pertunang uda pun selesai...tetamu dah mula beransur pulang...yang tinggal adik beradik mama je...pastu jiran2 terdekat.tolong kemas apa yang patut...

No comments:

Post a Comment